Een slaapstoornis is niet alleen een nachtelijk probleem, het uit zich op den duur ook in een verminderd dagelijks functioneren. Invloeden van de dag lopen door in de nacht en vervolgens zullen de gevolgen van een slechte nachtrust doorlopen in de volgende dag.

Slaap wordt beïnvloed door gewenning of gewoontevorming. Wanneer je drie of vier nachten even uit bed gaat om iets te drinken om bijvoorbeeld 4.00 uur, dan bestaat de kans dat je de vierde of vijfde dag ook om 4.00 uur wakker wordt. Dit geldt ook voor het “op de klok kijken”. Doe dit ’s nachts niet, want het went en je wordt er wakker van. Gedachten gaan “aan” en voor je het in de gaten hebt, ga je denken “hoe lang nog” en “hoe lang al geslagpen”? Met als resultaat dat je wakker ligt.

Een vicieuze cirkel is dus snel gemaakt. Een paar nachten niet goed slapen en je gaat denken: “als ik dan deze nacht maar slaap”, je maakt spanning en schept verwachtingen. Dit ondermijnt de benodigde rust en ontspanning. Je slaapt juist slechter en gaat nog meer twijfelen en onrust voelen. Er zijn vele vicieuze cirkels die invloed hebben op slapen. De verbanden tussen pijn, gedrag, vermoeidheid, mentale problemen, zwangerschap en slaap zijn het werkterrein van de slaapoefentherapeut.

Meer weten?
Klik hier voor de folder of maak een afspraak.